søndag 19. mai 2013

Hjemmelaget hudkrem!

Her er min superenkle basisoppskrift på hudkrem. Så ren at den kan spises!




Julies superenkle, hjemmelagde hudkrem:

1/2 dl Bivoks 
1/2 dl Kokosolje
1 dl Mandelolje 
(Oljene kan byttes ut med Olivenoljer, Avocadoolje, Aprikoskjerneolje etc men vær da obs på mengden som ikke vil være lik for alle oljer) 
2-3 ss Kakaosmør eller Sheasmør (Kakaosmør for vanlig, og Sheasmør for ekstra tørr hud)

Kjøp gjerne økologisk om du kan!

Duft(Om man vil):
10-30 dråper av essensielle oljer som f.eks Lavender, Tea Tree, Rosmarin, Vanilje, Kamille, Sitrus etc etc. Prøv deg frem, eller dropp det helt. Ditt valg! 

Om man vil kan man tilsette noen dråper av vitamin e eller grapefruktkjerneolje for bedre holdbarhet i kremen, men jeg bruker opp mine kremer så fort at dette ikke er nødvendig.

Slik gjør du:

1. Ha oljene og bivoksen i en bolle som du har i et vannbad. Varm det forsiktig opp til det smelter mens du rører rundt. 

2. Kjøl ned på kjøkkenbenken en 15-30 min. Ha så i essensielle oljer om du vil og kremen er ferdig! 

Om du ønsker en ekstra fluffy variant så kjøl ned kremen i fryser i ca 30 minutter til den får en hard overflate og så er det bare å piske med håndmikser et par minutter og kremen vil bli hvitere, penere og luftigere, men dette har ingen betydning for kremens effekt og kan droppes helt.


Da denne kremen ikke inneholder vann er den mer bakterieresistent enn andre hjemmelagde kremer, og vil holde ca 6-12 mnd i romtemperatur. Kokosolje er naturlig svakt bakteriedrepende, og tilfører du vitamin e, tea tree eller grapefruktkjerneolje vil det bidra til at den holder lenger og mindre bakterier dannes. Kan også oppbevares i kjøleskap for lengre holdbarhet, men da vil den være hardere i konsistensen med en gang du påfører den, men vil raskt smelte av kroppstemperaturen din.

Oppbevar kremen i søte, små glasskrukker. Perfekt til julegaver! 




6 kommentarer:

  1. Hei!
    Kor kjøper du bivoks? Er det flytende?
    Mvh silje

    SvarSlett
  2. Hei Silje!
    Jeg kjøper det meste fra Iherb. Bivoksen er hard og i små kuler. Du må ikke bruke bivoks, her er oppskriften min på krem uten: http://naturligejulie.blogspot.no/2014/01/superenkel-hjemmelaget-hudkrem-versjon-2.html
    Mvh Julie

    SvarSlett
  3. Hei, tror du at du kunne oppgitt ingrediensene i gram? Det er mye mer presist enn 1/2 dl osv. Jeg får økologisk bivoks i store stykker som må finhakkes dersom jeg skal få målt opp 1/2 dl og det er så tidkrevende. For øvrig takk for en fin oppskrift!

    SvarSlett
  4. Hei��Lurte på hvor lenge kan kremen oppbevares etter du har laget den? Mvh daniella��

    SvarSlett
  5. Har brukt kremen din til å utvikle min egen variant.Det fungerer utmerket. Takk🤩

    SvarSlett
  6. Jeg kommer ikkje inn på siden din kunne du lagt ut oppskriften uten bivoks

    SvarSlett